Az iskolai szociális munka célja és feladata, hogy módszertanilag átgondoltan a normákat és értékeket vesztő, normákkal, értékekkel szembekerülő fiatalokat érett személyiséggé formálja, segítséget nyújtson a megváltozott élethelyzetből adódó problémák megoldásában, valamint csökkentse a meglévő esélyegyenlőtlenségeket.
Az iskolai szociális munkás összekötő az otthon, az iskola és a közösség között, s mint az iskola tagja, speciális szolgáltatásokkal tudja segíteni és támogatni a diákokat a tanulás és a szocializáció folyamatában.
TEVÉKENYSÉGEK
Egyéni esetkezelés: konfliktus-kezelés, mentális segítés. Régebbi esetek nyomon követése, átbeszélése. Segítő beszélgetés, saját szándékából érkező gyermeknél. Tanulásban történő tanácsadás a jobb koncentráció érdekében, diák konfliktusok kezelése, iskolai verekedésből fakadó problémák enyhítése, viselkedésproblémás gyermekek segítő beszélgetése, órai deviáns magatartás tompítása. Egyéni beszélgetés a túl sok hiányzás miatt.
Családokkal végzett szociális munka: családlátogatás a gyermekek iskolai hiányzásai miatt, egyben környezettanulmány végzése a családoknál.
Közösségi szociális munka: szabadidős programok szervezése.
Szociális csoportmunka: iskolai kötelességtudatról lévő beszélgetés a speciális tagozaton, hogy mi is a feladata és kötelessége a diákoknak. Kreatív műhely, ahol a kézügyesség, és a kreativitás részesült előnybe. Tanár-diák közötti konfliktus-kezelés: a tanulóknak segítése a helyzet felismerésben, illetve a megfelelő kommunikáció használata tanár és diák között, valamint a házirend betartásáról.
Információgyújtás: szülőnek gyermekéről. Iskolai hiányzásról, tanulmányi eredményről, magatartás illetve viselkedés problémákról. A szülő felvilágosítása az adókártya igénylés menetéről, valamint a magántanulói jogviszony feltételeiről.
Tanácsadás: szülő részére történő tanácsadás, gyermeke iskolai aktivitásának javításáról, jegyeinek javításáról. Szemüvegigénylés, meghatalmazás készítés, kérelemkészítés, a szülőkkel együttesen.
Ügyintézés: szociális intézményekkel való kapcsolatfelvételben való segítés, elirányítás.
Közvetítés: optikushoz való közvetítés, szakorvoshoz való közvetítés, időpontok igénylése, valamint módosítása.
ELÉRHETŐSÉGI ADATOK
település
telefonszáma
Iskolai szociális munkás
Zsadány
+3670/3134946
Bíró Ágnes
Körösnagyharsány
+3670/3134946
Bíró Ágnes
Biharugra
+3670/3134946
Bíró Ágnes
Geszt
+3670/3133501
Nedró Edit
Mezőgyán
+3670/3133501
Nedró Edit
Okány
+3670/3135492
Pataki Edit
Sarkadkeresztúr
+3670/3135492
Pataki Edit
Sarkad
+3670/3134781
+3670/3133467
Oláh Imre
Brumár Beatrix
Méhkerék
+3670/3135207
Gurzó Aranka
Az iskolai szociális munka
A tevékenység indokát elsősorban a kistérség lakosságának szélsőségesen alacsony iskolázottsági mutatói adják. Komoly probléma az iskolai lemorzsolódás, mely természetesen a hátrányos helyzetű családok gyermekeit érinti elsődlegesen.
Ezen túlmenően a megnövekedett problémák (igazolatlan iskolai hiányzás, szülői elhanyagolás, fejtetvesség, a magántanulók számának növekedése, családi konfliktusok, magatartásbeli problémák,) hatékonyabb, eredményesebb megoldása érdekében indokolt az iskolai szociális munkások alkalmazása.
Cél, hogy a gyermekek, és családok számára szakember nyújtson ellátást.
A hátrányos helyzetű gyermekek és családjaik e tevékenység legfontosabb célcsoportja.
A gyerekekkel való kapcsolatfelvétel módja:
Osztályfőnöki órákon megtartott tájékoztatók
Egyéni tanácsadás fogadóórák keretében
„Csalogató” szabadidős és prevenciós programok
A szülőkkel való kapcsolatfelvétel:
Szülői értekezlet
Fogadóóra
Családlátogatás
Figyelemfelkeltő plakátok
Az iskolai szociális munkások feladatai:
A szociális munkás a gyermekkel, a családdal és az iskolával egyaránt kapcsolatban áll. Az iskolai szociális munkás fenntartója egy, az iskolától független szervezet, Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás. A szociális munkások egy iskolában dolgoznak főállásban, az iskolában töltik munkaidejük jelentős részét, csak családlátogatás vagy esetmegbeszélések, továbbképzések kapcsán vannak távol. Az iskolában saját iroda áll rendelkezésükre, hogy az iskola közösségének résztvevői legyenek, akit mindenki úgy ismer, mint az iskola saját segítőjét.
A feladatok részletezve:
Információnyújtás,
tanácsadás,
egyéni esetkezelés,
családokkal végzett szociális munka,
szociális csoportmunka,
közösségi szociális munka,
családlátogatások,
szabadidős programok szervezése,
nevelőtestületi értekezleteken,
fegyelmi tárgyalásokon való részvétel,
rendszeres kapcsolattartás a gyermekekkel, tanárokkal, diákönkormányzatokkal, segítő intézményekkel,
érdekvédelmi tevékenység,
jogszabály- és pályázatfigyelés,
felvilágosító órák tartása drog, alkohol és dohányzás megelőzése érdekében,
koordinációs feladatok a különböző segítő intézmények között
a tanuló „benntartása” az iskolában, az „iskolakerülő” gyermek becsalogatása az iskolába.
részvétel az iskolai túrákon, osztálykirándulásokon, projektekben és pedagógiai napokon.